Webshop gelanceerd en wat dat met me doet

Vandaag is de webshop officieel online gegaan en ik vind het een mooi moment om te beginnen met het plaatsen van artikelen en blogs op deze plek.
Ze zullen betrekking hebben op zaken rond GoodsToRemember en ik hoop er anderen mee te kunnen inspireren.

De aanleiding zal niet snel weer zo actueel zijn als vandaag.


Wat is de waarde van handgemaakte producten

Bij de krant waarvoor ik 15 jaar advertenties heb verkocht raakte het me nooit als iemand vond dat de advertentie te duur was. Sterker nog, het was voor mij altijd een uitdaging om diegene toch over de streep te trekken en te laten adverteren – het maakte mij juist feller. Net als bij die hele grote (héle grote) potentiële klant die in het gesprek letterlijk zei: “Véél te duur! Ik ga denk ik maar bij … (de concurrent) adverteren” en ik reageerde “Oh, maar voor alle duidelijkheid – dát bepaalt u! Ik kom alleen vertellen hoe de spelregels bij ons zijn.” Aan het eind van het gesprek had ik wel de order op zak en de klant heeft jarenlang bij ons geadverteerd. Dat was kicken!

En waarom is het dan zo moeilijk als het om mijn eigen product gaat…

Waarom maakt het me dan eerder kwetsbaarder dan feller… Het is m’n ‘kindje’, ik heb m’n ziel en zaligheid erin gelegd en ik geloof erin. En als iemand dan zegt dat het ‘te duur’ is, dan raakt me dat. Bijna alsof ik persoonlijk wordt afgewezen.

Gelukkig komt het niet zo vaak voor en krijg ik vooral hele leuke reacties, maar ja – het komt net iets harder binnen en blijft net iets langer hangen…

Zoals die mevrouw op de markt, die een slabbetje terug in de marktkraam legt met een gezicht dat al boekdelen spreekt maar nog ondertiteld wordt met de woorden “Ach mevrouw, hoe dúrft u het ervoor te vragen!”

Of deze: “Jouw producten kunnen veel goedkoper, want jij hebt toch de tijd om het te maken”
Eh… volgens mij hebben we allemaal evenveel tijd en moet ik in diezelfde tijd mijn geld verdienen…. Of ben ik nou gek?!

Het kan zijn dat je het bedrag er niet voor (over) hebt, maar dat is iets anders dan wat het waard is.

In feite is het een simpele rekensom

Hoeveel tijd kun je maximaal werken aan de producten en wat moet er allemaal van betaald worden?

En 40 uur per week is in het geval van de handgemaakte spullen niet 40 uur per week effectieve ‘maak-tijd’.
Er moet ook tijd worden ingeruimd voor de acquisitie, het versturen van producten, communicatie met klanten, inkoop van materialen, inspiratie opdoen, het ontwerpen van producten (en bij gerecyclede kleding – de was! ;-)), enz.  Als er dan 25 uur effectieve ‘maak-tijd’ overblijft is het veel.

En in die tijd moet het salaris dus verdiend worden. En wat je dan verdient is bruto: ongeveer de helft ervan gaat op aan de belasting en andere bedrijfskosten.

Maar het probleem ligt misschien nog wel vaker bij de maker zelf

Ik hoor zo vaak “Tja, weet je… ik kan het en ik vind het leuk om te doen – wat kan ik er dan voor vragen…” Nou, dat heb ik een advocaat nog nooit horen zeggen! ;-)

Ongeveer 20 jaar geleden vroeg een vriendin of ik iets voor haar kon vermaken en wat ik daarvoor vroeg. “Nou, niets – je bent een vriendin!” “Nee, dat moet je niet doen!” zei ze “Als je er geld voor vraagt, voel ik me niet bezwaard het jou te vragen omdat het een win/win situatie is” en daar had ze wel een puntje.

Ik wil nu zelfs verder gaan

Eigenlijk is het veel logischer om vrienden te laten betalen, juist omdát het vrienden zijn!

Ik vind het zelf ook veel leuker om vrienden te betalen dan een wildvreemde die hetzelfde product levert. Helemaal als ik daardoor help aan het laten slagen van hun bedrijf.

En die mindset zorgde ervoor dat waar de één nog zei dat het te duur was, ik steeds vaker van klanten hoorde “maar kun je het maken voor die prijs???” Dat sterkte me wel in mijn vertrouwen.

En eerlijk is eerlijk

Ik wil ook niet dat mensen mijn spullen kopen omdat het zo lekker goedkoop is, maar omdat ze de waarde ervan zien.

Maar vandaag is de webshop online gezet. Mijn webshop, met mijn spullen… En ondanks alle verstandelijke theorie hierboven, is dat best wel weer spannend…

Webshop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *